تبلیغات
Galaxy Science - دانستنی های ورزش

دانستنی های ورزش

نویسنده :Mr Black
تاریخ:جمعه 11 آذر 1390-17:27

دانستنی های ورزش

 
بیشتر افراد به ویژه سالمندان و میانسالها، از دردهای مفاصل و دردهای عضلانی رنج می برند. در گذشته برای کاهش دردها، استراحت را توصیه می کردند و افراد را از انجام کارهایی که موجب بکارگیری مفاصل و ماهیچه ها می شد، باز می داشتند.
    امروزه بررسی و آزمایش های پزشکی خلاف این امر را به اثبات رسانده است. آزمایش های پزشکی نشان داده، ورزش های سبک و ملایم، روش درمانی مناسبی برای اینگونه دردهاست که البته می بایست با مشورت پزشک معالج انجام شود. اینگونه حرکات ورزشی نه تنها موجب توانمند شدن عضلات، مفاصل و استخوان ها می شود، بلکه کلسترول خون را کاهش داده، چربی های اندوخته بدن را سوزانده و موجب تخفیف فشارهای روانی می شود.
    مناسب ترین ورزش ها برای افراد سالمند، ورزش های سبکی مانند پیاده روی، شنا و حرکت در آب است. اما برای افرادی که هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند توصیه می شود، زمان حرکات ورزشی را به تدریج اضافه کنند. این افراد با توجه به سن و سال خود باید توجه داشته باشند که از ایجاد هر گونه خستگی جسمانی که موجب تنگی نفس، سرگیجه و احساس درد در قفسه سینه یا هر گونه ناراحتی جسمی دیگر می شود، بپرهیزند. توصیه می شود در هنگام ورزش راحت ترین لباس و کفش را انتخاب کنند و به فعالیت های ورزشی بپردازند که از آنها لذت می برند.
    
    پیاده روی؛ ورزشِ ساده و اثربخش
    پیاده روی، یکی از ساده ترین، کم هزینه ترین و کم خطرترین ورزش هایی است که طرفداران بسیاری دارد. این ورزش، در حین سادگی بسیار نتیجه بخش بوده و در صورت انجام مداوم تاثیرات قابل ملاحظه ای در جسم و روان فرد خواهد داشت. پیاده روی در بهبود کارکرد قلب و جریان خون بسیار موثر است.
    
    ورزش کوهنوردی و فواید آن
    ورزش کوهنوردی از ورزش های مفرح و مفیدی است که با انجام آن می توان بر سلامت جسم افزود و از عارضه های قلبی و تنفسی جلوگیری کرد.
    این ورزش در بالاترین ظرفیت و توان قلب و ریه بسیار موثر است و توان بدن را در برابر کمبود اکسیژن افزایش می دهد. با انجام ورزش کوهنوردی به مدت یکسان، تعداد ضربان قلب کاهش یافته و به حد طبیعی مورد نیاز یک بدن سالم ـ بین64 تا68 ضربه در یک دقیقه ـ خواهد رسید. همچنین این ورزش در استحکام و قدرت مفاصل و استخوان ها بسیار موثر است و موجب جلوگیری از پوکی استخوان می شود. ورزش کوهنوردی در کاهش غلظت خون نیز موثر است.
    
    
    فاصله مناسب میان تمرین های ورزشی
    امروزه تاثیرات مفید فعالیت های ورزشی بر هیچ کس پوشیده نیست. اینگونه فعالیت ها علاوه بر اینکه از عارضه چاقی جلوگیری می کند بلکه باعث تقویت عضلات قلب، کاهش کلسترول خون و تقویت مفاصل و استخوان ها می شود. اما نکته ای که نباید فراموش کرد اینکه اینگونه فعالیتها می بایست متناسب با توانایی بدن، سن افراد و میزان سلامتی آنها انجام گیرد. در کنار این نکات قابل توجه، مسئله دیگری وجود دارد که در تاثیر فعالیت های ورزشی بر بدن بسیار مهم است. عامل مهم در تاثیر فعالیت های بدنی، فاصله بین تمرین های ورزشی است. فعالیت های ورزشی نباید از هفته ای3 یا4 بار کمتر باشد و فاصله دو تمرین ورزشی نباید از2 روز بیشتر باشد، زیرا اثر تمرین های قبلی از بین خواهد رفت. در شرایط عادی سطح آمادگی جسمانی فرد پس از مدت2 یا3 هفته تمرین منظم و اصولی ارتقا می یابد. پس از6 هفته فعالیت های ورزشی، نتایج کامل آمادگی جسمانی مشهود است و در این زمان تمرین ها راحت تر شده و میزان ضربان قلب در زمان استراحت فرد، کمتر می شود.
    برای افرادی كه تصمیم دارند پیاده روی را در برنامه ورزشی خود بگنجانند، توصیه های زیر می تواند مفید و اثربخش باشد.
    
    
- در ابتدا روزی15 دقیقه پیاده روی كنید.
    - پس از یك هفته، مدت پیاده روی را هفته ای به میزان5 دقیقه افزایش دهید تا به روزی30 دقیقه برسد.
    - پنج تا هفت روز در هفته، روزی30 دقیقه پیاده روی كنید.
    - هنگام پیاده روی بدن خود را راست نگه دارید و شانه ها را به پایین بكشید (شُل كنید) و راه بروید.
    - لازم نیست بدوید و یا قدم های بلند بردارید.
    - طبیعت را در پیرامون خود تماشا كنید و از آن لذت ببرید.
    - در هنگام پیاده روی دستگاه قلب و جریان خون شما بهتر به كار گرفته شود.
    - هنگام راه رفتن از دستها كمك بگیرید، زیرا حركت دادن دست ها در تنظیم سیستم ضربان قلب به شما كمك خواهد كرد.
    - انتظار نداشته باشید كه با یك نوبت راه رفتن معجزه روی دهد. پیاده روی باید تداوم داشته باشد.
    - حداقل در مدت6 هفته روزی30 دقیقه راه بروید، پس از آن متوجه خواهید شد كه چگونه این ورزش روی جسم و روان شما اثر خوب می گذارد.

    
    بدون ورزش نمی توانید سالم باشید!
    بررسی های انجام شده تاثیر مفید فعالیت های بدنی و ورزش را برای انسان به اثبات رسانده است.
    
- ورزش چربی های زاید بدن را می سوزاند.
    - ورزش از چاق شدن جلوگیری می كند.
    - ورزش قلب را تقویت می كند.
    - ورزش كلسترول خون را كاهش می دهد.
    - ورزش عضلات را قوی و استخوان ها را مستحكم می كند.
    - فعالیت های بدنی و ورزش را باید متناسب با سن، متناسب با توانایی بدن، متناسب با تندرستی انتخاب كرد.
    - افرادی كه بیمار هستند برای استفاده از دستگاههای ورزشی و برای انتخاب نوع فعالیت و مدت انجام آن در روز باید با پزشك خود مشورت كنند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.